{{$index+1}}. {{step.name}}
{{vm.errorMessage}}

Veelgestelde vragen

Heeft u een storing van uw cv? Kijkt u dan op uw cv-ketel welke installateur u kunt bellen. U kunt 24 uur per dag, ook in de weekenden, uw cv installateur bellen als u een storing heeft of als u een vulslang nodig hebt (in de regel is het Energiewacht B.V. TEL.NR. 088-5553000, behalve als het om een VvE gaat). Heeft u geen sticker of valt uw woning onder een VvE (Vereeniging van Eigenaren)? Belt u dan met Sité via 0314-372000, wij zijn ook na werktijd en in het weekend bereikbaar via onze storingsdienst.

Wat u zelf kunt doen:

  • Controleer of er spanning aanwezig is, kijk of de waakvlam brandt (wanneer van toepassing)
  • Controleer of de waterdruk voldoende is (1,5 bar)
  • Heeft u een klokthermostaat? Zorg er dan voor dat deze op tijd loopt
  • Controleer of de warmwaterkraan niet lekt
  • Controleer of de gaskraan open staat
  • Ontlucht zonodig uw cv-ketel of vul de cv-ketel bij (wilt u weten hoe u dit doet? Op www.energiewacht.nl/klantenservice/storing vindt u instructiefilmpjes)
  • Start de cv-ketel opnieuw

Uitleg werking ltv verwarming Caenstraat flat 1 en 2:

Lage temperatuur verwarming (ltv) verwarmt een goed geïsoleerd huis gelijkmatiger, constanter en milieuvriendelijker dan gewone cv. Er wordt energie bespaard en men geniet in huis van meer comfort, stellen de kenners. De besparing is vooral te danken aan het feit dat de aanvoertemperatuur bij ltv van het water dat gaat naar de radiatoren, vloer- of wandverwarming, maximaal 55°C is. Bij conventionele centrale verwarming kan dat oplopen tot 80°C. Vanwege de lagere temperatuur kan ltv bij een lager energieverbruik het huis warmhouden. Dat scheelt op de gasrekening en op uitstoot van broeikasgassen. Daarom is ltv milieuvriendelijker dan gewone centrale verwarming. Verder zorgt ltv voor gezondere lucht in huis en een optimale temperatuurverdeling in de ruimte.

De voordelen van lage temperatuurverwarming

  • Zuiniger verwarmen: wanneer je je woning goed hebt geïsoleerd kan lage temperatuurverwarming zorgen voor een flinke besparing op je energieverbruik. 
  • Gelijkmatige warmtespreiding: bij een LTV-systeem wordt de warmte beter verspreid. Dit komt deels doordat de lucht bij het plafond niet veel warmer is dan de lucht bij de vloer. Door deze gelijkmatige warmtespreiding heb je minder last van koude hoekjes en tocht en voelt de temperatuur veel comfortabeler.       
  • Gezondere lucht: bij lage temperatuurverwarming zijn er logischerwijs minder sterke luchtstromen door opstijgende warmte, omdat het verschil in warmte tussen hoog en laag veel minder is. Dit heeft als voordeel dat er minder stof schroei, stofmijt en zwevend stof in de lucht is in je woning. Vooral voor mensen met gevoelige luchtwegen is dit bijzonder prettig.
  • Praktisch: door de goede isolatie gaat er weinig warmte verloren en kun je de thermostaat bijna altijd op dezelfde temperatuur later staan. Sterker nog, het wordt afgeraden om ’s nachts de thermostaat meer dan 2 graden lager in te stellen. Dit omdat het opnieuw opwarmen van de ruimte meer energie verbruikt dan deze op temperatuur te houden. Bij langere afwezigheid zoals vakanties is het nog steeds beter de temperatuur lager in te stellen.  

De nadelen van lage temperatuurverwarming

  • Relatief langzame opwarming: lage temperatuurverwarming heeft meer tijd nodig om de hele woning te verwarmen. Dit is één van de redenen dat het ook wordt aangeraden om de thermostaat bij LTV dezelfde temperatuur te laten staan.
  • Goede isolatie vereist: bij LTV met radiatoren is een goede isolatie vereist.
  • Mogelijk additioneel elektriciteitsverbruik bij LTV met cv-installatie: LTV met een cv-installatie kan iets meer elektriciteit eisen. Dit komt doordat de waterpomp in de cv-ketel langer draait. Dit is bij goed geïsoleerde woningen echter geen probleem omdat er flink wordt bespaard op het gasverbruik.
  • Grotere radiatoren: de LT-radiatoren zijn groter dan normale cv-radiatoren. Er zijn echter alternatieven zoals Low H2O radiatoren of standaard radiatoren uitrusten met een radiatorventilator

De meeste vocht- en schimmelproblemen komen doordat er in de woning onvoldoende aanvoer van frisse lucht is. Het advies is dan ook om vaker te ventileren. In dit filmpje wordt eenvoudig uitgelegd hoe u goed kunt ventileren.

Blijft u last houden van vocht- en schimmelproblemen? Dien dan een reparatieverzoek bij ons in. Dit regelt u via uw persoonlijke pagina.

Als u lid bent van het servicefonds dan mag u zelf rechtstreeks contact opnemen met Van der Velden Gaat verder in rioleringsbeheer. Zij zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar op telefoonnummer (026) 321 53 16.

Bent u geen lid van het servicefonds, dan zijn de kosten voor de ontstopping voor uzelf.

Is er een netstoring? U kunt dit eenvoudig controleren bij uw buren: bij een netstoring hebben zij ook geen stroom. Belt u dan het nationale storingsnummer 0800 - 9009.

Heeft u geen stroom meer in alleen uw eigen woning dan kunt u eerst een zogenaamde stekkerproef uitvoeren om te achterhalen of de stroomstoring wordt veroorzaakt door een elektrisch apparaat.

Hoe werkt de stekkerproef?

U haalt alle stekkers uit het stopcontact. Denkt u ook aan stekkers van inbouwapparatuur zoals een afzuigkap en de cv. Vervolgens zet u de knop van de aardlekschakelaar weer om en steekt u één voor één de stekkers weer in het stopcontact. Zo ziet u welk apparaat een probleem oplevert. Mocht blijken dat één van uw apparaten de stroomstoring veroorzaakt, dan zijn de kosten voor uzelf. Ligt het niet aan uw eigen apparaten, dan kunt u een afspraak met ons maken via uw persoonlijke pagina.

Wij gaan voor goed en betaalbaar wonen. Daarom investeren wij in de kwaliteit van onze woningen. De afgelopen jaren hebben wij een groot aantal woningen in Doetinchem en omgeving opgeknapt en ook de komende jaren blijven wij investeren in onze woningen. Wij hebben een groot aantal woningen in ons bezit, circa 8.000. Wij kunnen al deze woningen, helaas, niet tegelijk opknappen. Daarom maken wij keuzes. Dat doen we als volgt:

We hebben onze woningen onderverdeeld in groepen. Bij het bepalen welke groepen in aanmerking komen voor verbetering, kijken we onder andere naar de toekomstvisie voor deze groep woningen. Als we bepaald hebben welke woningen prioriteit krijgen, proberen we het werk te combineren met andere werkzaamheden zoals bijvoorbeeld een schilderbeurt. We bekijken jaarlijks welke woningen in dat jaar aan de beurt zijn voor een opknapbeurt.

Uiteraard informeren wij u tijdig, wanneer uw woning aan de beurt is.

Heeft u opleverpunten na uw renovatie/nieuwbouw? Geeft u deze dan zo spoedig mogelijk door via het formulier "reparatieverzoek". De opzichter of het uitvoerende bedrijf neemt dan contact met u op.

Algemeen

Bij de woongebouwen met stook- en servicekosten worden de afrekeningen elk jaar binnen de wettelijke termijnen afgerekend en voldoet het beleid aan de wetgeving en aan de uitgangspunten van de Huurcommissie.

Servicekosten

Servicekosten zijn vergoedingen voor leveringen en diensten die Sité naast de kale huur via een maandelijks voorschotbedrag in rekening brengt. U betaalt hiermee voor diensten die wij leveren voor de gemeenschappelijke ruimten in uw appartementengebouw.

  • Uiterlijk 1 juli hebben de (oud)huurders van woongebouwen de afrekening van de servicekosten ontvangen.
  • Sité stuurt huurders van appartementencomplexen jaarlijks voor 1 januari een bericht met daarin de begroting van de servicekosten en een huurspecificatie.

Stookkosten

Stookkosten zijn de kosten voor het verwarmen van uw woning middels een centrale ketel. Voor deze kosten is een voorschotbedrag opgenomen in uw maandelijkse huurprijs. De periode die op de afrekening staat gaat over het hele jaar. In de afrekening wordt rekening gehouden met de periode van bewoning.

  • Uiterlijk 1 juli hebben de (oud)huurders van woongebouwen de afrekening stookkosten ontvangen. 

Als er geboord en gebroken wordt aan asbest kan dit materiaal risicovol zijn. Doet u dit dus zeker niet. Dus NIET: boren, zagen, schuren, slopen, breken en hergebruiken. Zo voorkomt u dat er vezels vrijkomen die gevaarlijk zijn voor uw gezondheid. U kunt het asbesthoudende materiaal wel behangen, schilderen of schoonmaken. Ook daarbij moet u het materiaal niet beschadigen. Dus bijvoorbeeld geen schuurpapier, hogedrukspuit of staalborstels gebruiken. Vertrouwt u het niet, vul dan het formulier "reparatieverzoek" in op uw persoonlijke pagina. Al dan niet via een huisbezoek bepaalt onze medewerker óf het asbest betreft en zo ja welke stappen er verder ondernomen moeten worden. Gevaarlijk asbest verwijderen we direct. Is er geen direct gevaar, dan vertellen we bewoners waar het asbest zit en hoe ze hiermee moeten omgaan. Verwijdering van asbest doen we in de meeste gevallen tijdens toekomstig onderhoud. Op onze website staat hoe wij omgaan met asbest. Bij verhuizing ... Asbest mag NIET worden overgedaan tussen oude en nieuwe huurder ook al wil de nieuwe bewoner het graag. Aan de nieuwe bewoner geven wij aan waar het asbest in de woning zit, met uiteraard het verzoek het asbest NIET te bewerken.

 

Heeft u voor de schoonmaak al op de schoonmaaklijsten in uw complex gekeken? Heeft dit u onvoldoende informatie gegeven, dient u via uw persoonlijke pagina het formulier "ik heb een klacht" uw verzoek in. Dit geldt ook voor klachten over onderhoud tuinen of achterpaden.

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Voor meer informatie staat hieronder een instructiefilmpje.